Cutia de viteza
Written by RallyZone   

 

Cutia de viteza este un ansamblu de roti dintate care serveste la transformarea fortei si transmiterea miscarii de rotatie la diferite agregate sau vehicole. Ea este o componenta din lantul cinematic al transmisiei care permite largirea gamei de turatii si de momente la roata motrica. Se monteaza, de obicei, intre ambreiaj si transmisia longitudinala. La autovehiculele construite dupa solutia “totul in fata” sau “totul in spate” transmisia longitudinala dispare, astfel incat,cutia de viteze se dispune intre ambreiaj si transmisia centrala. Cutia de viteze in cadrul sistemului de transmisie al autovehiculelor indeplineste un rol multiplu: de amplificare a cuplului motor si de largire a domeniului de turatiei a rotilor motrice, peste cel acordat de limitele de turatie a motorului,precum si acordare a posibilitatii de mers inapoi si de intrerupere a lantului cinematic al mecanismului de transmisie,pentru stationarea autovehiculului timp indelungat cu motorul in functiune. Cutia de viteze realizeaza, prin valori diferite ale rapoartelor de transmisie numite trepte de viteza, acordarea posibilitatilor energetice ale motorului la cerintele energetice ale autovehiculului in miscare cu asigurarea unor performante dinamice, de consum de combustibil si de poluare cat mai bune.

Mai jos este un filmulet animat in care se vede principiul de functionare a cutiei de viteza!