Ambreiaj-ul
Written by RallyZone   

 

Ambreiajul este un organ de masina care prin cuplare transmite un moment de putere a unei miscari de rotatie, sau intrerupe aceasta miscare de rotatie prin decuplare. Ambreiajele sunt folosite in mecanismele care au 2 axe, in general unul dintre ele este antrenat de un motor, iar celalalt antreneaza cealalta parte a mecanismului. Dezactivarea transmiterii cuplului de rotatie, lasa cele dou? axe sa se miste independent. Activarea ambreiajului se poate face atat in timp ce acesta se roteste sau in timp ce sta neinvartit.

Ambreiajele pot fi de de/cuplare comandata sau de de/cuplare automata, care au o gama larga de aplicare, fiind util de exemplu, pentru schimbarea treptelor de viteza a unui automobil.

Exista mai multe tipuri de ambreiaje mecanice, majoritatea sunt bazate pe unul sau mai multe discuri de frecare, impinse puternic unul catre celalalt. Aceste discuri fiind volanta motorului, discul de ambreiaj (unul sau mai multe, disc frictiune) si placa de presiune. Prin marimea suprafetei de contact al discurilor si de puterea de apasare intre ele, se transmite cuplul de rotatie intre cele doua axe (de la axul primar la cel secundar sau invers).

La vehicule, cand ambreiajul este activat pentru a transmite cuplul de putere a rotatiei motorului la celalalt ax al organului de masina, de obicei la cutia de viteze, poate fi necesara cresterea rotatiilor motorului ca acesta sa nu se opreasca. Cresterea prea mare a rotatiilor motorului va uza insa suprafetele de frecare (frictiune) ale ambreiajului. Ambreiajele sunt clasificate dupa functionalitate si modul de cuplare.

La convertizorul de cuplu, in care uleiul are functia transmiterii cuplului, sunt dou? turbine care la rotatii diferite fiind una in cealalta in spatiu redus, una in functie de pompa si una in functie de preluarea cuplului de rotatie la axa secundara, are functia de ambreiaj. Acest organ de masina  fac posibil ca rotatiile de cuplu sa ajunga pana la 1:5, cu care autoturismele cu astfel de cuplaje in trei trepte, pot ajunge viteze de pana 300 km/h.

Mai jos este un filmulet semi-animat in care se vede principiul de functionare !