Sistemul quattro
Written by RallyZone   

 

Totul a inceput odata cu un test, in conditii teribile, in iarna lui 1977, al limuzinelor Audi desfasurat in Finlanda. Cu aceasta ocazie, tehnicienii Audi au constatat cu surprindere superioritatea evidenta a unui vehicul insotitor cu puterea de numai 75 de CP, dar cu tractiune 4X4. Acesta era un rustic VW Iltis, a carui tehnica ar fi putut fi “transplantata” fara mari probleme unei limuzine Audi. 

1978 a fost anul in care primul prototip al unui Audi 80 cu tractiune integrala permanenta i-a fost prezentat boss-ului VW de atunci. Acesta a fost convins sa aplice solutia in productia de serie dupa testul decisiv in care prototipul a reusit sa urce o rampa acoperita cu gazon ud, spre deosebire de alte doua masini cu o singura punte motrice.

Prototipul din 1977, numit Audi A1, nu avea diferentialul central dintre cele doua punti specific modelelor Quattro, de aceea masina lua virajele cu dificultate. Solutia pentru a face sistemul viabil a venit de la inginerul Franz Tengler, caruia i-a venit ideea axului gol pe dinauntru din cutia de viteze, prin intermediul caruia puterea era distribuita in doua directii: diferentialul central (de unde era transmis mai departe diferentialului blocabil al puntii spate).

Putini stiu, insa, ca initial denumirea tractiunii integrale permanente ale masinii a fost  “Quadro”, denumire declinata apoi de catre Ferdinand Piech in legendarul nume “Audi Quattro”. Primul Audi Quattro de serie a fost expus la scurt timp la Salonul Auto de la Geneva, in 3 martie 1980. Motorizarea primului Quattro consta intr-un motor turbo cu 5 cilindri in linie, cu capacitatea de 2,1 litri si doua supape pe cilindru.

Puterea dezvoltata cu ajutorul presiunii maxime de supraalimentare de 0,85 bari a turbinei KKK era de 200 CP. Aceasta permitea o viteza maxima de 222 km/h si o acceleratie 0 la 100 km/h in 7,4 secunde, valori impresionante acum trei decenii.

In octombrie 1981, o masina A2 Quattro de 360 CP a marcii cu patru inele a urcat pe prima treapta a podiumului, in urma victoriei in premiera a unei femei intr-o etapa a Campionatului Mondial de Raliuri: impetuoasa Michele Mouton castigase raliul San Remo.

O versiune cu ampatament scurt si spoilere imense, numita Sport Quattro S1, a debutat in 1985. Motorul ei supraalimentat dezvolta circa 550 CP si a facut valuri mari in cursele de viteza in coasta de la Pikes Peak, din Statele Unite.

Dupa retragerea din cursele de raliuri in anul 1986, Audi a intrat in cursele DTM in 1990, avand succes instantaneu, urmand apoi, spre finele anilor ’90, participarea la celebrele curse de 24 de ore de la Le Mans.

In prezent, ultima evolutie a sistemului de tractiune Quattro consta intr-un diferential central autoblocant cu roti dintate conice ce reactioneaza foarte prompt la variatiile conditiilor de aderenta si poate transmite pana la 70 % din putere puntii fata sau 85% celei din spate, respectand raportul de 40:60 in conditii normale.

Asadar, putem spune ca odata cu implementarea primelor sisteme Quattro pe masinile de serie a avut loc treptat o “democratizare a luxului”. Daca un model Audi Quattro costa in anii ’80 si 200.000 marci germane, astazi gasim sisteme inteligente de tractiune integrala si in clasa compacta la preturi rezonabile.

sursa: CityNews

In filmuletele de mai jos se poate vedea cum mergeau aceste masini acum 30 de ani !!! DE-A LATULLLLLLLLL!