Sistemul de frana la autoturisme
Written by RallyZone   

Am vorbit despre, quattro (scris cu litere mici), abs, ebd, eds, si multe altele...acum vine randul sistemului de frana. In principiu cam toate autoturismele franeaza la fel. Toate sistemele de frana sunt compuse dintr-o pedala, o pompa de frana, un rezervor cu lichid de frana, conducte de ghidaj a lichidului de frana, disc de frana, placuta de frana, etrier, tambur si sabot de frana.

Sistemul functioneaza cam asa: Soferul apasa pe pedala de frana, pedala impinge un piston in pompa de frana, pompa de frana fiind plina cu lichid de frana impinge lichidul prin conductele  de ghidaj la roti.

O data ajuns lichidul la roata (in cazul nostru rotile fata) lichidul intra in etrier, care, fiind un alt piston, impinge placuta de frana pe disc si datorita frecarii masina incetineste.

Pe scurt, in 2-3 cuvinte cam asa functioneaza sistemul de frana. In filmuletul de mai jos vedem cum vine lichidul care patrunde in etrier si cum placutele de frana incetinesc autoturismul.

 

  

In cazul masinilor de curse se folosesc 2 tipuri de discuri si etriere. Discuri pentru macadam (fiind ceva mai mari decat cele existente pe masiniile de serie) cu etrierele corespunzatoare si discurile de asfalt (muuult mai mari decat cele de macadam si infinit mai mari decat cele de serie) si etrierele corespunzatoare.

Discurile de frana care se monteaza pe rotile fata sunt discuri ventilate, iar cele de pe spate sunt discuri "pline". Cele ventilate sunt formate din 2 discuri lipite intre ele cu niste distantiere, pentru a intra aer rece intre ele si a se raci mai repede. In cazul masinilor de curse pe langa ca sunt discuri ventilare sunt si cu striatii (tot pentru o mai buna racire) sau chiar gaurite (pentru o si mai buna racire). La masinile de curse discurile sunt din materiale compozite, cu diferite insertii, la fel si placutele de frana. De multe ori la raliuri de noapte vedem cum discurile de frana sunt ROSII, asta din cauza supra-incalzirii lor. Unele masini de serie folosesc discuri si placutele corespunzatoare, ceramice, la viteze mari franeaza muuult mai bine si se incalzesc mult mai greu.

In filmuletul de mai jos vedem discurile si etrierele de macadam si cele de asfalt, folosite de masinile de curse. 

O mica precizare, fiecare constructor face zeci, sute si poate chiar mii de teste pana vede ce disc, etrier si placuta se potriveste cel mai bine pentru competitia respectiva.

 

Sistemul de frana devine mai complicat daca avem sistemul de siguranta activa ABS si mult mai complicat daca avem si sistemul ESP.

Fara sistemul de franare, nici abs-ul nici esp-ul nu ar exista.

In filmuletul de mai jos se vede cum toate functioneaza datorita sistemului "clasic" de frana