Sfaturi pentru FEMEI
Sistemul EDS
Written by RallyZone   

Blocarea electronica a diferentialului. Daca o roata motoare pierde aderenta, in conditii grele de deplasare, impiedicand deplasarea autovehiculului, printr-o forta de franare definita, roata fara aderenta este franata, astfel forta de tractiune asupra rotii se deviaza catre roata cu aderenta mai buna, permitand deplasarea .

Dupa cum se vede si in filmul de mai jos, rotile suspendate se invart in "gol" pana se cupleaza acest sistem, apoi se franeaza si face ca masina sa se deplaseze.

 

 
Sistemul EBV
Written by RallyZone   

In celelalte articole am vorbit despre ABS , ASR si ESP, acum vine randul EBV-ului.

La orice autovehicul, la actionarea franelor, centrul de greutate al masinii se deplaseaza catre fata. Astfel apare pericolul de blocare mai rapida a rotilor din spate ca urmare a tractiuni mai reduse. Repartizarea electronica a fortei de franare regleaza, prin intermediul unor ventile magnetice prevazute in sistemul ABS, forta de franare pentru rotile din spate si asigura astfel o putere de franare maxima la nivelul celor doua punti si evita, in conditii normale, deraparea partii posterioare ca urmare a faptului ca rotile din spate nu sunt franate. Functia de repartizare electronica a fortei de franare este inclusa in functia ABS. Limita de actiune a sistemului EBV se opreste la actionarea sistemului de reglare ABS.

 

 
Sistemul ASR
Written by Rallyzone   

Dupa ce anul trecut am vorbit de cele 2 sisteme principale de siguranta, ABS si ESP acum vine randul altul sistem de siguranta, ASR-ul.

ASR – ul asigura reglarea patinarii rotii, impiedica rotirea in gol a rotilor motoare in regim de tractiune prin franarea selectiva a unor roti sau prin reducerea momentului motor furnizat.

Cu sistemul ABS, franarea cadentata este folosita in cazul franarilor bruste, pentru a preveni blocarea rotilor. Ca rezultat, se poate ocoli un obstacol chiar si in cazul celor mai dure franari. La acceleratii puternice cu ajutorul sistemului ASR, este evitata situatia in care rotile se invart in gol, sau situatia cand spatele masinii derapeaza dintr-o parte in alta. Daca o roata incepe sa se invarta, este imediat franata si puterea motorului, redusa. ABS si ASR sunt standarde la unele marci de masini.

ASR garanteaza pastrarea directiei semiremorcii pe sosele alunecoase si reduce pericolul rasturnarii vehiculului atunci cand, pe drumuri cu polei, soferul ia curbele cu viteza sau se angajeaza in manevre de schimbare a benzii, situatii in care sansele soferului de a redresa masina prin simpla franare sunt foarte mici.

In prezent, cei mai multi constructori au introdus ASR, optional, pe camioanele lor (dar fiind vorba de camioane eu le-as pune OBLIGATORII).

ASR actioneaza astfel: senzorii de acceleratie transversala montati in EBS masoara distributia puterii in semiremorca si verifica stabilitatea la drum. In plus, sistemul inregistreaza parametrii miscarii doriti de conducatorul auto si parametrii miscarii reale a vehiculului, le compara, si daca acestea nu sunt in concordanta, ESP percepe diferenta si transmite rotilor impulsuri de franare.

Cand ASR detecteaza faptul ca soferul a rotit prea putin de volan, de exemplu atunci cand axa din fata este impinsa in afara curbei, el actioneaza corespunzator pentru remedierea situatiei – in acest caz prin franarea rotii spate din interior se genereaz? o forta opusa, care readuce masina pe linia dorita. Rotile nu se blocheaza in orice situatie, deoarece ABS preia informatia de la coeficientul de frictiune al suprafetei de drum si calculeaza forta de franare necesara in conditiile respective de drum. Un avantaj si mai mare oferit de ASR este acela ca poate scurta distantele de franare in curbe sau pe drumurile cu suprafete alunecoase.

Una dintre cele mai importante caracteristici ale ASR este viteza de reactie. Sistemul inregistreaza situatiile cand soferul roteste prea mult sau prea putin de volan si transmite automat impulsurile de franare in cateva fractiuni de secunda. De exemplu, daca axa-spate a vehiculului este impinsa prea brutal spre extremitatea curbei in timpul mersului cu viteza, franele actioneaza asupra rotilor din fata, din exterior, suficient de mult cat sa reduca deraparea. Forta de franare contracareaza intoarcerea, stabilizand vehiculul. Daca impulsul de franare nu este suficient, sistemul mareste forta pe axa motoare, ajustand cuplul motor conform situa?iei.

Sistemul ASR : Antrieb – Scglup – Regelung  opune patinarea rotii pe gheata sau pe sol umed, prin franarea rotii care patineaza sau prin reducerea momentului motor.

Automobilele au mai multe sisteme de diagnostigare electrice. Cea mai simpla diagnostigare este prin intermediul unei lampi de avertizare. De exemplu la sistemul ABS – ASR se foloseste o lampa de culoare ROSIE si una de culoare galbena la ASR pentru informarea conducatorului despre functionarea acestor sisteme. 

Lampa sistemului ASR  ramane aprinsa mai mult timp  dupa punerea in functiune a sistemului, dupa care se stinge. Arderea lampii in timpul functionari masinii are doua lucruri de insemnat : - sistemul  ASR lucreaza, acesta este o avertizare pentru sofer ca drumul este alunecos sau in circuitul motorului a aparut o defectiune. Pentru detectarea acestor defectiuni se foloseste un instrument special de control numit si geanta de control pentru sistemul ABS – ASR .

Primul filmulet este doar cu sistemul ASR iar cel de-al doilea filmulet este cu sistemul ABS-ASR.

 
Sisteme de protectie ACTIVE II
Written by RallyZone   

In numarul anterior al povestii mele am vorbit despre ABS, despre cand a fost inventat si despre cum se simte in pedala de frana acest sistem de SIGURANTA ACTIVA.

ABS-ul este completat si de EBD/AFU (sistemul de distruire a fortei de franare pe fiecare roata in functie de conditiile de aderenta/sistemul de asistenta la franarea de urgenta care creste presiunea in instalatia de franare atunci cand detecteaza o apasare energica a pedalei de frana)

Intr-un studiu realizat recent in UE, de diversi producatori,se arata ca masinile Mercedes Benz care folosesc sistemul de control al stabilitatii (ESP) sunt cu pana la 60% mai sigure in evitarea accidentelor. Tot acelasi studiu arata ca masinile echipate cu ESP sunt cu 42% mai putin implicate in accidente produse ca urmare a pierderii controlului. Studiul s-a facut prin comparatie cu masinile fara ESP.

Am tot vorbit de ESP, dar ce este acest ESP?

Esp-ul este prescurtarea de la Electronic Stability Programe, mai pe romaneste spus, controlul stabilitatii. Acest sistem evident, ca si ABS-ul, nu este produs recent ci in urma cu mai mult 30 de ani, prin ani '80 Mercedes-Benz si Bosch au creat acest sistem.

ESP-ul se actioneaza automat, de mutle ori soferii nici nu stiu ca el a fost in functiune, cand detecteaza o abatere intre directia de deplasare reala a masinii si cea dorita de sofer prin rotirea volanului. Cand sistemul sesizeaza aceasta treaba el aplica o franare individuala a rotilor ce pot genera pentru un moment readucerea a masinii pe directia dorita de sofer.

In filmuletul de mai jos sunt prezentate doua camioane cu remorca, primul este cu ESP, iar cel de-al doilea fara. Pentru masini este la fel, doar dimensiunile difera.

Pe langa ABS si ESP mai sunt o multime de sisteme de siguranta, despre care va voi spune in numarul urmator.

 

 
Sisteme active de siguranta
Written by RallyZone   

Partea I

Zilele trecute am intrat intr-o reprezentanta auto sa ma interesez de ceva senzor pentru masina. Daca tot am intrat am inceput sa studiez un nou model de autoturism.

Dupa cateva minute intra o doamna, bine imbracata, blonda, cu ochelari de soare (afara era inorat si statea sa ploua), un parfum ce s-a simtit in toata reprezentata auto, pantofi cu toc si niste "toale" de ultima moda.

Se duce direct la un domn si spune ca ar fii interesata sa achizitioneze o masina. Stau si analizez situatia, la un moment data mi s-a parut ca stie cu ce se mananca, dar apoi mi-am dat seama ca respectiva, doar are bani si permis, cunostinte despre ce vorbea reprezentantul de vanzari DELOC!

Incepe domnul sa ii spuna ca acea masina avea in dotare standard Abs, Asr, Esp, Ebd, Tcs, Afu, etc etc...la care tipa intreaba, "acestea reprezinta ceva?"

In acel moment m-am blocat, mi-a picat fisa (blingggggggg) si m-am gandit: oare este singura femeie care pune o asemenea intrebare?Daca mai sunt sute de femei care nu stiu despre ce vorbeste omul dintr-o reprezentata auto?

In prezent, cele mai multe masini vin echipate standard(chiar obligatoriu in UE din 2011) cu ABS, ASR si ESP. Aceste sisteme imbunatatesc siguranta la volan si intervin in cazul unui  pericol ! Pana nu de mult, aceste acronime erau pe lista de optionale si erau platite cu sute, poate chiar mii de euro.

De multe ori aflat in postura de cumparator incepi sa te intrebi: Sa cumpar masina cu instalatie de aer conditionat sau cu ESP? In cele mai multe cazuri raspunsul poate veni de la vanzator: "alege clima ca ESP-ul nu este pe stoc si trebuie comandat si vine dupa 3-4 luni, asta fara ESP o avem si poate fii livrata imediat" !

In prezent exista doua mari sisteme de asistenta activa ABS si ESP (pe parcursul acestui material am sa descriu cu lux de amanunte ce inseamna toate acronimele, iar pentru cine vrea sa stie asa pe scurt Abs inseamna Sistemul de prevenire a blocarii rotilor iar ESP-ul este sistemul electronic de stabilitate).

Evident, mai sunt multe sisteme aditionale (daca le pot spune asa) mai mult sau mai putin importante. Din februarie 2011 ABS-ul va fii obligatoriu in toata UNIUNEA EUROPEANA si orice masina vanduta va fii echipata cu acest sistem! Abs-ul a fost inventat inca din 1929 si la inceput a fost utilizat pe avioane. In conditii normale, pe asfalt, o masina cu ABS se opreste mult mai repede (pe o distanta mai scurta) decat una fara ABS, DAR, pe nisip sau zapada mare lucrurile s-ar putea sa difere. ABS"ul iti permite sa franezi si sa virezi in acelasi timp,spre deosebire de o  masina fara abs care iti blocheaza rotile la o franare de urgenta, fara a avea posibilitatea de a mai vira. Acest lucru iti ofera posibilitatea de a evita obstacolul, fie el (Doamne fereste) pieton, animal, alta masina sau altceva aparut pe neasteptate!

Un lucru mai "neplacut" ar fii senzatia ciudata pe care o ai in timp ce apesi pedala de frana...se simte un TREMURAT al pedalei!

Va invit sa urmariti filmuletul de mai jos, unde se vede cel mai bine ce poti face cu si fara ABS.

 

In numarul urmator discutia se va axa pe ABS-EBD (sistemul de distribuire a fortei de franare pe fiecare roata in functie de conditiile de aderenta)

 
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>

Page 3 of 3