Aparut pentru prima data in 1915 si folosit initial in cazul motoarelor navale, turbocompresorul are rolul de a ajuta la introducerea unei cantitati mai mari de aer proaspat in cilindrii unui motor - proces denumit "supraalimentare". Principiul de functionare al unui turbocompresor a ramas acelasi din 1915 si pana in zilele noastre; mai exact, un turbocompresor este alcatuit din doua parti: turbina si compresorul. Aceste doua elemente componente sunt interconectate prin intermediul unui ax central. Astfel, gazele arse, eliminate din motor in timpul evacuarii, pun in miscare rotorul turbina, care va pune la randul sau in miscare rotorul compresor, fortand astfel in cilindrii motorului aerul aspirat din atmosfera. Avand in vedere ca, in timpul acestui proces de comprimare, aerul proaspat se incalzeste, micsorandu-si densitatea, instalatiile moderne de supraalimentare au in componenta lor un radiator, denumit intercooler, care are rolul de a ajuta la scaderea temperaturii aerului si implicit la cresterea densitatii acestuia, astfel incat in volumul fix al cilindrilor motorului va incapea o cantitate mai mare de aer proaspat (molecule de oxigen). Controlul presiunii refulate se realizeaza in cazul turbocompresoarelor in doua moduri: fie cu ajutorul unei supape Wastegate, fie, in cazul turbocompresoarelor de ultima generatie, cu ajutorul unei serii de palete, acestea din urma purtand denumirea de turbocompresoare cu geometrie variabila. Spre deosebire de turbocompresoarele controlate prin wastegate, unde supapa era actionata pneumatic atunci cand se atingea o valoare prestabilita a presiunii aerului proaspat, in cazul turbocompresoarelor cu geometrie variabila pozitia paletelor este controlat? electronic de catre unitatea de comanda ECU(electronic central unit).
Cu ajutorul turbinelor se pot obtine pentru motoare cupluri mai bune si de asemenea puteri mai mari. Aceasta se realizeaza prin comprimarea aerului admis. In acest fel, la fiecare ciclu de admisie, cantitatea de aer este mai mare si deci se poate injecta in camera de ardere o cantitate mai mare de combustibil. Odata cu cresterea "ofertei" de oxigen este posibila o ardere mai buna. In acest fel puterea creste. Gazele de evacuare ale unui motor "contin" caldura si energie de miscare. Acesta energie este folosita de catre sistemul turbo pentru antrenarea turbinei. In acest fel gazele de evacuare pierd o parte din energie si se racesc. Roata de turbina a gazelor de evacuare antreneaza pe cea de comprimare, care comprima aerul.
In filmuletul de mai jos se vede cum este alcatuit un turbocompresor!
LSD (limited slip differential)
Written by RallyZone
Cand se doreste un condus sportiv in conditii de aderenta scazute sau in curbe foarte stranse, masina pierde foarte repede aderenta.Cand o roata pierde adrenta un diferential normal va transfera aproape tot momentul motor spre acea roata. Rezultatul este o pierdere si mai mare a aderentei si autovehicului va fi si mai greu de controlat.
Acest comportament al diferentialului este intalnit la toate masinile cu tractiune doar pe doua roti cat si cele cu tractiune integrala. Pentru a contracara acest fenomen majoritatea masinilor cu tractiune integrala dar si sportivele cu tractiune pe doar doua roti folosesc un diferential cu alunecare limitata LSD.
Cand o roata pierde aderenta puterea este transmisa in egala masura la ambele roti motoare. Rezultatul este o stabilitate si un control superior al masinii chiar si cand se abordeaza viraje la limita pierderii aderentei.
Acestea sunt de mai multe feluri si poarta diferite nume precum Torsen, Cuplaj Vascos, VC sau Active.
Acestea au costuri de fabricatie diferite si eficiente de asemenea diferite insa toate ajuta la o mai buna stabilitate a masinii in conditii de aderenta scazuta.
Monitorizarea presiunii in pneuri - sistemul monitorizeaza presiunea aerului in fiecare anvelopa printr-o analiza a turatiei unei roti fata de celelalte anvelope pe baza datelor furnizate de senzorii sistemului ABS. Daca turatia unei roti se reduce cu peste 30% fata de turatia celorlalte roti, pe panoul de bord se aprinde o lampa de avertizare.
TDI
Written by RallyZone
Injectia directa Turbodiesel este denumirea solutiei constructive adoptate la motoarelor diesel construite de concernul Volkswagen. Solutia constructiva este de fapt combinatia dintre injectia directa si supraalimentarea motoarelor, obtinandu-se astfel performante sporite, atât din punct de vedere a puterii cât si din punct de vedere al consumului.
Sistemul MSR
Written by RallyZone
Reglarea momentului de rotatie al motorului. Acesta functie este integrata in sistemul Traction Control (TCS). Daca pe o suprafata carosabila cu polei sau gheata se decelereaza brusc sau se trece intr-o treapta de viteza inferioara, are loc o alunecare a rotilor motoare. MSR-ul inregistreaza acest lucru prin senzorii sistemului antiblocare si stabilizeaza, printr-o ridicare dirijata a turatiei motorului, starea autovehiculului.